Vrid om!

gör det

dominica - gotta let you go

Kategori: helg



Trevlig helg.

moderna tider

Kategori: samhälle

Det här med att ge upp sin tillvaro som slacker är mer tärande än vad jag hade föreställt mig. Istället för att träna HD-Combos i KOF XIII måste jag sitta och skriva CV på tyska, istället för att glo på Scooby-Doo måste jag skumma jobbannonser etc. Dessutom måste jag tajma mina ansökningar så att jag slipper stå till svars för något på en måndag, dagen efter det alltid lika obligatoriska besöket i Heligheten.
 
Ibland känner man sig farligt nära hopplöshetens rand
 
 
Nåja, ett par veckors (mer eller mindre) fritid har jag fortfarande om jag har tur - samtidigt får man väl inte glömma att situationen är förhållandevis barmhärtig vad gäller andelen lediga jobb i Berlin för tillfället, i synnerhet om man talar svenska, och engelska + tyska. Situationer kan ju å andra sidan alltid framstå som goda så länge man jämför dem med sämre sådana...
 
Ska försöka hinna klart med Helge på Hawaii del 2 innan månadens slut, i övrigt får ni väl hålla till godo med den vanliga utfyllnaden d.v.s. texter och YT-vids. Hade f.ö. en dröm häromdagen som rubriken på det här inlägget anspelar på, den involverade Lennart "Hoa Hoa" Dahlgren och blodsbroder A., kanske redogör för den i dagarna. Jag önskar alla allt gott.
 

sourmash - the spirit

Kategori: techno

italienska pojkar

Kategori: italo

 

Tankar - Saturnus (?)

Kategori: universum

I samband med det nya året samt det faktum att min fritid förmodligen relativt snart kommer att bli kraftigt begränsad, har jag passat på att läsa mycket den senaste tiden. I synnerhet har jag återvänt till de alltid lika fascinerande Law of One-materialet. Wikipedia-artikeln är förvånansvärt bra, och ger en simpel om än utförlig överblick över det hela. Kortfattat handlar det om:
 
"The Law of One is a series of five philosophical monographs written between 1982 and 1998 by L/L Research. The series presents commentary and transcripts of a dialogue between a "Questioner" and an entire civilization of higher-dimensional beings who, due to the very high level of spiritual evolution they are at, have all fused into one unified consciousness, referring to itself as "Ra".
[...]
What emerged from these dialogues was an elaborate 'philosophy' called "The Law of One" presenting the basic principle that "All is One" or that all things that exist are ultimately the same thing. The five books explore this premise in relation to many aspects of life including philosophy, religion, spirituality, cosmology, anthropology, history, physics, biology, geology and the paranormal."

Så vitt jag kommer ihåg har jag aldrig läst materialet i kronologisk ordning, utan snarare hoppat runt lite bland olika ämnen. Nu senast snubblade jag till exempel över materialet än en gång när jag för ett par veckor sedan läste en artikel på dn.se med temat universum och då kunde erinra mig att det finns en rad kittlande beskrivningar om astronomiska och kosmologiska fenomen i Law of One-dialogerna. Jag slog då helt sonika in ordet "galaxy" (eller något dylikt...) på hemsidans interna sökmotor och så var jag fast igen. 
 
En sak jag fastnade särskilt för var de två, små delarna som handlar om Saturnus. Nämligen:
 

"6.8 Questioner: Where is this Council located?

Ra: This Council is located in the octave, or eight[h] dimension, of the planet Saturn, taking its place in an area which you understand in third-dimensional terms as the rings."

"30.14 Questioner: Thank you. Can you give me a brief history of the metaphysical principles of the development of each of our planets around the sun and their function with respect to evolution of beings?

Ra: I am Ra. We shall give you a metaphysical description only of those planets upon which individual mind/body/spirit complexes have been, are, or shall be experienced. You may understand the other spheres to be a part of the Logos.[...]

The planet known as Saturn has a great affinity for the infinite intelligence and thus it has been dwelled upon in its magnetic fields of time/space by those who wish to protect your system."
 
Jag blev så snart påmind om hur jag för bara ett par månader sedan satt och gapade framför denna artikel, som innehåller denna bild:
 
 
I söndags, hemkommen efter ett för övrigt eminent set av Rødhåd på about:blank, somnade jag sedan till ljudet av universums diverse symfonier, däribland icke desto mindre:
 
 
Inget är så betryggande som att bli påmind om att vi är en del av en magnifik och underbar värld, vars gåtor vi bara kan ana, men vars närvaro vi är.

Berlinbyggen

Kategori: berlin

 
 
Hittade några gamla bilder på dadan, så öppnade helt sonika ett flickr-konto inte bara för att ladda upp dem, utan också för att i fortsättningen ha något hem för eventuella nya upptagningar. Ni hittar allt här: http://www.flickr.com/photos/berlinbauten/
 
Som namnet dock antyder kommer det nog mest röra sig om bilder på diverse byggen.
 

3s-turnering, Berlin 040113

Kategori: Fightingspel

I fredags gick en fightingspelsturnering i Berlin av stapeln. Den här, närmare bestämt. Jag har under min snart 10-åriga karriär som fightingspelsentusiast varit på en hel del turneringar, både när och fjärran, men aldrig någon i Berlin, så detta var ett trevligt evenemang att starta 2013 på. Det enda spelet jag hade intresse av att deltaga i var Street Fighter 3: Third Strike (3s), och större delen av deltagarna, som i princip bara bestod av den vänskapskrets jag i normalfallet spelar med varje fredag, var också bara där för 3s. 
 
Med två guld från Tysklands största 3s-evenemang (B3C i Stuttgart 2010 resp. 2012) under bältet, var jag som officiellt Tysklands bästa 3s-spelare också naturligtvis förhandstippad vinnare - och så blev också fallet. Intressantare var att åtminstone två personer som borde kommit på tredje plats (någon av dem alltså), åkte ut relativt fort, men detta kan omöjligt intressera någon som inte är involverad i den berlinska fg-scenen, så jag skippar detaljerna. På detta vinnarfoto ser vi: 2:an Mr Broken (Oro), 1:an Jag (Chun-Li) och 3:an Stephan a.k.a Schnuggles (Dudley) hålla upp våra respektive prispengar (som snabbt konverterades till öl hos närmaste Supermarkt 20 meter därifrån).
 
 
Det så passande "Herzlichen Glückwunsch" hängde redan där när vi inhyste lokalen. Det var i alla fall ett mycket kul evenemang där jag bortsett från att träffa massa sköna likasinnade också fick tillfälle att spela mina favoritspel, däribland en lång session med min nya älskling King of Fighters XIII, samt för första gången se den stora och ökända stadsdelen Marzahn i Lichtenberg, om än det var mörkt ute när jag väl var där och därmed inte såg så mycket mer än ljusen från lägenheterna i de enorma lägenhetskomplexen som fanns överallt.

Dröm 040113

Kategori: drömmar

De senaste åren har jag odlat ett intresse för drömmar som bl.a. inneburit att jag fört drömdagbok mer eller mindre flitigt sedan 2 år tillbaka. Anledningarna är flera, men klart är att jag drömmer oftare samt kommer ihåg dem tydligare sen jag började anteckna dem.

Det är svårt att svara på vad drömmar är, men jag tror att det är viktigare att fokusera på vad deras funktion är snarare än deras ursprung. Jag tror det finns flera typer av drömmar, och om än de flesta av dem är relativt oviktiga så tvivlar jag inte på att det finns dem som besitter nycklar till dig själv och i enstaka fall sådana av profetisk natur. Personligen har jag i alla fall gagnats av insikter hos mig själv tack vare drömaktivitet - något som jag tror alla har förmåga till.

Ett favoritinslag på Memories From The Pop-Cultural War är drömanteckningarna som alltid relaterar något (populär)kulturellt. Jag brukar själv också ha sådana drömmar av och till, men då fastnar de alltid på papper i en bok förmodligen bara jag någonsin kommer läsa. Så jag lånar nu konceptet och delar med mig av en dröm jag hade för ett par dagar sedan. Min avsikt är att detta blir ett återkommande inslag i Vrid om!-bloggen.
 
"Jag bläddrar i en gammal Super Play och läser i frågespalterna en fråga som vänder sig till Micke Weichbrodt och som lyder något i stil med "Hej Micke, har du några tips på bra techno?" (då underförstått att MW uppenbarligen är en technoentusiast). Jag blir imponerad av svaret som nämner Deetron och Hardfloor, det finns t.o.m. en soundcloud-länk till Acperience 1, men bland namnen som nämns finns ett för mig helt obekant "THUTTI". Jag blir väldigt fundersam, det har jag aldrig hört talas om! Jag blir nästan lite besviken, jag måste kolla upp det omedelbart."